En ting som går igjen når jeg snakker med foreldre, er hvordan de alle – og meg selv inkludert – strever med å begrense skjermforbruket til barna. Nå har det kommet skremmende forskning som viser at vi gjør lurt i å hjelpe barna med å legge fra seg telefonene: Etter 2012 har forekomsten av depresjon, angst og ensomhet hos amerikanske ungdommer gått i taket. Selvmordsraten har økt med 50 prosent! Jean Twenge som er professor i psykologi ved San Diego State University har forsket på dette. Hun fant ut at det hadde sammenheng med at ca halvparten av alle amerikanere hadde fått seg en smarttelefon i 2012. Å vokse opp med en smarttelefon har påvirket nesten alle aspekter ved livene til amerikanske barn. De bruker nå i snitt rundt seks timer om dagen på internett og sosiale medier. Da er det ikke mye tid igjen til andre ting. Twenge har forsket på generasjonsforskjeller i 25 år. Rundt 2012 ble hun klar over en brå endring i negativ retning i tenåringers psykiske helse. I all analysen hun hadde gjort av forskjeller mellom generasjonene, noen helt tilbake til 1930-tallet, hadde hun aldri sett noe liknende. Hun sier det er overveldende bevis for at de digitale dingsene vi gir unge mennesker gjør dem ulykkelige. Ungdommene blir skjøre psykisk sett, blir deprimerte og får angst. Det mest skremmende er selvmordsraten som har skutt i taket etter 2011. Men hva med oss i Norge?Jeg mener det er all grunn til å tro at funnene til Twenge også er relevante for oss i Norge. Norske 9-15-åringer bruker smarttelefonene sine i snitt to timer om dagen, og en tredjedel av ungdommene bruker dem mer enn fire timer daglig. 15-16-åringer bruker i snitt 3,5 timer pr dag på nettet, ifølge tall fra Bufdir fra 2016. Tre og en halv time hver dag, det er ganske mye! Videre rapporterer de at dagens norske ungdommer er mer stresset enn tidligere generasjoner, og at i første klasse på videregående oppgir 1 av 4 jenter at de har depressive symptomer. Det er jo triste tall, og det er altså sannsynlig at timevis på mobilen bidrar negativt. Dårligere sosiale ferdigheterÅ bruke mindre tid med venner, betyr også mindre tid til å utvikle sosiale ferdigheter. Barn og ungdom trenger å være sammen med andre for å utvikle dette. Å bli god i sosiale relasjoner er ikke noe som er medfødt eller kommer av seg selv. Vi trenger være mye sammen med andre mennesker, ansikt til ansikt, for å bli gode. Twenge viser til en studie fra 2014 som viser at sjetteklassinger som var fem dager på leir uten å bruke skjermer, ble bedre på å lese følelser i andre menneskers ansikter bare på de få dagene. Så altså, når barna bruker flere timer om dagen foran skjermer, går de glipp av verdifull tid til å lære seg å skape gode relasjoner. Og vi vet jo at gode relasjoner er det aller, aller viktigste for å få gode liv. Twenge understreker at moderat smarttelefonbruk – opp til en time om dagen – ikke er knyttet til psykiske problemer. Utfordringen er at de fleste tenåringer – og voksne – bruker telefonene sine mye mer enn det. Mange barn klarer ikke begrense skjermbruken selv. Både sosiale medier og spill trigger hjernens belønningssystemer, og derfor blir det så vanskelig for mange barn å holde seg unna. Da er det er vårt ansvar som foreldre å hjelpe dem med å holde bruken på et nivå som ikke skader dem. KilderLes mer om Twenges forskning her:
https://theconversation.com/how-the-smartphone-affected-an-entire-generation-of-kids-82477 Tall fra Bufdir om norske barns mediebruk: https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Oppvekst/Fritid/Barn_og_unges_mediebruk/
0 Comments
|
Line JonsborgSamtale- og familieterapeut. Arkiv
September 2020
Kategorier |